De brandweer van Haaglanden is vanavond uitgerukt voor een melding van een koolmonoxidemelder aan de Esther de Boer-Van Rijklaan in Den Haag. Meerdere eenheden kwamen ter plaatse om de situatie te controleren. Het betrof een P2-prioriteitsmelding, wat duidt op een minder urgente situatie dan een spoedgeval met direct gevaar voor mens of dier. Vooralsnog zijn er geen verdere details bekend over de oorzaak van de melding of de controle ter plaatse.
Over de exacte aard van de situatie en of er daadwerkelijk koolmonoxide is vrijgekomen, is nog geen informatie naar buiten gebracht. De brandweer heeft na een inspectie kunnen vaststellen dat er geen acuut gevaar bestond en is vervolgens weer teruggekeerd naar de kazerne. De interventie richtte zich op het uitsluiten van risico's en het veiligstellen van de locatie. Er zijn geen personen gewond geraakt of geëvacueerd.
Controle en veiligheid
De brandweer heeft een gedegen controle uitgevoerd. Men heeft diverse metingen verricht om de concentratie koolmonoxide vast te stellen en de bron op te sporen. Omdat koolmonoxide een onzichtbaar en geurloos gas is, kan de aanwezigheid ervan snel gevaarlijke situaties opleveren. Meldingen van koolmonoxidemelders worden daarom altijd serieus genomen en snel afgehandeld om de veiligheid van bewoners en omstanders te garanderen. Het is van groot belang om bij een dergelijke waarschuwing direct actie te ondernemen en de ruimte te verlaten. De bewoners zijn geïnstrueerd over de te nemen stappen om herhaling te voorkomen.
